logo
Instagram
Top

HSP coach Margreet Bronk geeft antwoord op de vragen van onze volgers

HSP
Originele foto via Mauro Mora

Via onze Instagram vroegen wij wie van jullie denkt of zeker weet een HSP’er te zijn. Tot onze grote verbazing waren dit meer dan de helft van onze volgers, waarvan ook meer dan de helft dit als negatief ervaart. Hoewel niet iedereen super happy is met de ‘stempel’ HSP gingen wij toch opzoek naar een HSP coach voor wat antwoorden.

Dankzij onze bff (business friend forever) Denise van Unleash The Wolf kwamen wij in contact met Margreet Bronk. Margreet is amazeballs, recht voor d’r raap en lult nergens omheen, daar houden wij van. Margreet liep zelf vast toen zij nog werkzaam was in the other world, de wereld van communicatie en fondswerving. In 2017 besloot zij te stoppen met haar baan, haar inner Badass schreeuwde om wat anders.

Toen zij bij de huisarts op de deur klopte voor hulp kon hij weinig voor haar betekenen. Zij moest zelf de juiste hulp gaan zoeken. Margreet vond geen enkele HSP coach goed aansluiten bij wie zij was als persoon. “Veel HSP coaches werken bijvoorbeeld met kristallen, dat is niet wat ik zoek. Ik ben daar te nuchter voor. Ik wil een goede mindset. Ik wil goed kunnen leven met die hoogsensitiviteit en mijn kracht eruit halen. Als ik niemand kan vinden dan ga ik mezelf maar scholen” vertelt Margreet. Inmiddels heeft zij heel wat kennis, ervaring en handige tools om anderen erbij te helpen.

Hoe je HSP kunt herkennen volgens Margreet Bronk
“Als HSP’er kun je heel goed de emoties en energie van anderen aanvoelen. Ook kun je die emoties en energie overnemen. Als bijvoorbeeld jouw partner niet lekker in zijn/haar vel zit, dan kun jij dit overnemen. Ieder mens is uiteraard anders, de een heeft een bepaalde ‘symptoom’ heftiger dan de ander en weer een ander heeft helemaal geen last van die ene symptoom’. HSP’ers zijn over het algemeen ook alerter, ze voelen snel aan hoe de sfeer is in een bepaalde setting”.

Is hoogsensitiviteit nu meer aanwezig dan vroeger?
“Er zijn niet meer hoogsensitieve mensen dan voorheen, het komt wel steeds meer tot uiting. En dat is niet zo gek in onze huidige maatschappij. De wereld ligt letterlijk en figuurlijk aan onze voeten, we kunnen contact hebben over de hele wereld. Er is veel druk om te presteren, we hebben hoge verwachtingen van onszelf en elkaar. Ook moeten we de hele dag door keuzes maken en er zijn allerlei afleidingen (denk bijvoorbeeld aan onze telefoons). De ontwikkelingen van deze wereld gaan zo snel, maar ons brein verandert niet zo snel”.


Ervaar jij HSP als negatief? Lees dan hier de voordelen. 


Is hoogsensitiviteit aangeboren of kan het op latere leeftijd ontstaan?
“Hoogsensitiviteit in aangeboren, je kunt er dus niks aan veranderen! Vaak heb je het van een van je ouders geërfd. Op hersenscans is te zien dat er meer activiteit plaatsvindt bij een hsp’er (hoog sensitief persoon) dan bij anderen. Er zijn meer gebieden actief, wat maakt dat alles intenser binnenkomt en intenser wordt verwerkt. Dat verklaart meteen waarom je vaak minder prikkels kunt hebben. Maar je hebt ze wel degelijk nodig. Zonder prikkels wordt het leven saai en is er weinig uitdaging. Mijn tip: ga op zoek naar de juiste prikkels voor jou! Hieronder leg ik uit hoe je dat kunt doen.

Bedenk je de komende tijd voordat je ergens naartoe gaat heel bewust of je er zin in hebt of niet. En analyseer achteraf of je het energie heeft gegeven of alleen maar energie heeft gevraagd. Zo kom je erachter wat voor jou de juiste prikkels zijn. Zo kun je vaker ‘ja’ zeggen tegen de energiegevers en ‘nee’ tegen de energiezuigers. Als je in dit proces zit zul je merken dat prikkels misschien even pittiger zijn, dat is omdat je er op dat moment doorheen gaat en alles nog intenser ervaart, maar dat wordt vanzelf weer minder en daarna krijg je echt resultaat”.

Mijn omgeving snapt mij nooit, ik vind dit heel moeilijk. Wat kan ik hieraan doen?
“Hou er altijd rekening mee dat mensen die niet hoogsensitief zijn je nooit echt gaan begrijpen. Ze kunnen echter wel begrip krijgen, maar dan moet jij ook begrip hebben voor het feit dat het bij hun weer anders werkt. Probeer er luchtig, maar wel duidelijk in te zijn. Geef bijvoorbeeld aan dat je aan het oefenen bent met grenzen aangeven en dat je wat zelfverzekerder wil worden, daar kan niemand wat tegenin brengen. Gebruik het woord gevoelig zo min mogelijk, daarmee geef je jezelf een stempel en krijgen anderen een verkeerd beeld van je”.

 

Ik ben Margreet Bronk, HSP Coach voor vrouwen en zelf al 31 jaar ervaringsdeskundige ;). Omdat ik heel enthousiast ben over hoogsensitiviteit, deel ik graag met jullie mijn hersenspinsels hierover. 

Wil je weten of je hoogsensitief bent? Plan met mij een gratis skype sessie. Klik hier voor mijn website en klik hier voor mijn Instagram

Comments

  • Maaike Koene
    januari 13, 2019

    Ik ervaar mijn hoogsensitiviteit zowel positief als negatief.
    Ik vind het fijn om gevoelens, emoties en sferen goed aan te voelen. Maar het wordt lastiger als het me niet lukt me ervan af te sluiten en erin meegezogen wordt.
    Ik werk met mensen met een licht verstandelijke beperking. In mijn werk ervaar ik mijn hoogsensitiviteit als zeer positief. Ik voel goed aan wat mijn cliënten nodig hebben, ook wanneer ze dit zelf niet zo goed kunnen benoemen.

    Ik herken me ook sterk in de volgende blog: https://www.inekesnelleman.nl/blog/een-hsper-is-snel-verliefd
    Ik kan mezelf volledig verliezen in een ander… Telkens weer ontstaat er een gevoel van liefde/ verliefdheid waardoor ik dan vervolgens vooral erg onrustig wordt.

Post a Comment